Fibromyalgie en werken

 

Wanneer er fibromyalgie is vastgesteld, is dat doorgaans geen reden om niet te werken. Eventueel met wat aanpassingen, kan er gewoon gewerkt worden. Wanneer de klachten heftig aanwezig zijn kan er misschien middels een re-integratie weer opgestart worden. Op die manier kan er goed opgebouwd worden en kan het lichaam eraan wennen dat er gewerkt wordt.

 

Werkhouding

Werkhouding is een belangrijk iets. Bij bijvoorbeeld kantoorwerk is het belangrijk dat de werkplek goed is ingesteld. Bij werk waarbij je regelmatig buitenkomt, let erop dat de spieren goed beschermd zijn tegen kou en tocht. Dit kan immers op de spieren werken en klachten veroorzaken. Het zal voor de spieren prettig zijn wanneer er afwisselend werk wordt gedaan. Werk dat afwisselend is in belasting.

 

Fibromyalgie en werkritme

Let goed op het werkritme. Niet in een uur willen doen wat een ander in 2 uur doet. De pauze-tijden zijn er niet voor niks; houd je daar aan! Wanneer het lichaam pauze krijgt, heeft het daarna weer energie om verder te gaan. Werk niet te lang zonder pauzes. Op het moment van werken lijkt dit misschien geen probleem. Echter de kans is groot dat je na werktijd het moet bezuren. Ook is het verstandig op de lengte van werkdagen te letten. Hierbij de voorkeur voor meer kortere werkmomenten in plaats van weinig lange werkmomenten. Bijvoorbeeld liever 4 kortere dagen dan 3 dagen van 8-10 uur.

Zorg voor een moment van rust tijdens het werken. Bijvoorbeeld in de pauze, let erop dat het lichaam ontspant, de spieren ontspannen en het hoofd de kans krijgt zich te ‘legen’. Dit kun je doen door je tijdens de pauzes even terug te trekken, iets doen wat ontspanning geeft, bijvoorbeeld het maken van een lunchwandeling in de natuur.

 

Fibromyalgie, werken en eten

Zorg, naast voldoende pauze en rustmoment, ook voor voldoende eetmomenten. Het lichaam heeft behoefte aan 6 eetmomenten per dag. Waarvan 3 hoofdmaaltijden en 3 momenten waarop er tussendoor iets gegeten wordt. Let op gezonde voeding. Hier haalt het lichaam de meeste energie uit. Wanneer er minder dan zes keer per dag iets gegeten wordt, schakelt het lichaam over op een energie-zuinige verbranding. De stofwisseling wordt vertraagd. Over het algemeen brengt dit een verlaagd energie level met zich mee.