Fibromyalgie en voeding

 

Regelmaat en ritme bij fibromyalgie

Waar het eigenlijk om draait bij fibromyalgie is leven in balans, gedoseerd leven. Dit geldt voor veel dingen. Bijvoorbeeld bewegen. Niet 4 uur lang achter elkaar enorm actief zijn, maar spreidt activiteiten die inspannend zijn. Probeer in ieder geval elke dag iets te doen. Wanneer u teveel activiteiten achter elkaar onderneemt zal het lichaam reageren in de zin van bijvoorbeeld pijn, moeheid, concentratieproblemen. Ook is een regelmatig slaappatroon belangrijk. Dus niet om 12 uur naar bed gaan, om 6 uur er weer uit en dan ‘s middags als een blok in slaap vallen. Zorg er voor dat u voldoende slaap krijgt, op ‘normale tijden’. Blijf ‘s ochtends niet te lang in bed liggen, ook als er niets is wat u eruit roept. Juist door het op tijd opstaan en rustig opstarten krijgt het lichaam energie. Wanneer u veel en lang op bed ligt, kost dit veel energie. Dit klinkt tegenstrijdig maar wordt vaak ondervonden. Juist het in beweging zijn levert energie op.

 

Gezonde voeding bij fibromyalgie

Zoals u net heeft kunnen lezen is regelmaat en ritme erg belangrijk bij klachten als fibromyalgie. Gedoseerd bewegen en leven, goed in balans zijn. Een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Op het gebied van bewegen en slapen, maar ook op het gebied van eten is dit belangrijk.

 

Tips over gezond eten bij fibromyalgie

Eet regelmatig

Zorg dat u 6 keer verspreidt over een dag wat eten tot u neemt. Dit zijn 3 wat grotere porties en 3 tussendoortjes. In de praktijk betekent dit dat u ongeveer om de 3 uur wat moet eten. Het lichaam haalt een groot gedeelte van de energie uit het eten wat binnenkomt. Wanneer er te lang geen eten binnenkomt, gaat het lichaam over op een ‘energiezuinige’ verbranding. Dit kan moeheid, lusteloosheid tot gevolg hebben.

 

Eet gezond

Probeer erop te letten dat u gezonde voeding eet. Ongezonde voeding waar teveel van is wordt in het lichaam opgeslagen als vetten en worden niet verbrand. Zorg voor gezond broodbeleg en varieer hierin. Voorbeelden zijn: jam, appelstroop, ham. Zorg ervoor dat u elke dag aan de bekende ‘schijf van vijf’ komt. Eet fruit twee stuks per dag (bijvoorbeeld als tussendoortje). Eet gezonde tussendoortjes zoals fruit, biscuits, ontbijtkoek.

 

Drink gezond

Voldoende drinken is belangrijk voor het lichaam om het eten te kunnen verwerken. Zorg voor gezond drinken. Koffie mag, maar met mate. Drink niet alleen maar frisdrank, dit is een bron van suikers. Water is nog altijd het gezondste drinken! De richtlijn hiervoor is 1,5 liter per dag.

 

Voeding en hoofdpijnklachten

Er ontstaan ontzettend veel verschillende soorten hoofdpijn. Er zijn dan ook veel verschillende oorzaken voor te bedenken. Stress, spanning kan een oorzaak zijn. Maar de oorzaak van hoofdpijn kan ook in de voeding zitten. Bepaalde producten kunnen hoofdpijn verergeren. Denk dan aan: koffie, chocolade, pindakaas, kaas. Wanneer u deze producten veel neemt én u heeft last van hoofdpijn zou ik adviseren deze producten te minderen om te kijken of de hoofdpijn daarmee afneemt.