Fibromyalgie en tenderpoints

 

Tenderpoints of triggerpoints zijn een veel voorkomende klacht bij fibromyalgie. Het zijn pijnlijke, gevoelige plekjes die in spieren door het hele lichaam voor kunnen komen. Het worden ook wel ‘spierknoopjes’ genoemd.

 

Oorzaak, ontstaan van tenderpoints of triggerpoints

Wanneer spieren op een verkeerde manier belast worden, worden ze overbelast. Voorbeelden hiervan zijn de beenspieren bij een verkeerd looppatroon. De nek-schouderspieren bij een verkeerde zithouding, achter de computer bijvoorbeeld. Of de schouderspieren bij (teveel) bovenhands werk. Hierdoor kunnen triggerpoints ontstaan. Spieren zijn dan een langere tijd belast, en kunnen zich in die tijd niet ontspannen. Daardoor wordt de doorbloeding in de spier slechter en ontstaat er een soort verzuring in de spier. Het wordt dan steeds moeilijker om de spier te ontspannen.

Op het moment dat de doorbloeding in spieren niet goed is, kunnen de voedingsstoffen niet aangevoerd en de afvalstoffen niet afgevoerd worden. De afvalstoffen hopen zich op één plek op. Dit noemen we een tenderpoint. Wanneer er druk gegeven wordt op een tenderpoint geeft dit een felle, stekende pijn. Deze pijn kan uitstralen in omliggende spieren of in hetzelfde spierverloop. Bijvoorbeeld een triggerpoint rond de schouder kan gevoeld worden in de arm. Vaak wordt dit omschreven als een tintelend gevoel.

 

Tenderpoints voorkomen

Belangrijk: de spieren ontspannen, losjes en soepel houden! Wanneer je langere tijd moet zitten, bijvoorbeeld bij administratie werk zorg dan dat de spieren regelmatig in beweging worden gehouden. Draai van tijd tot tijd de schouders. De spieren krijgen dan een wat andere beweging. Ook kan rekken zinvol zijn. Door de spier op rek te brengen geef je de doorbloeding een impuls. Immers, spieren met tenderpoints zijn strak, gespannen en verkort! Ook is goed drinken belangrijk, en dan vooral water. Water zorgt ervoor dat afvalstoffen makkelijker door het lichaam afgevoerd worden.